Gouden Palm voor La vie d'Adèle

La vie d'Adèle van regisseur Abdellatif Kechiche is vanavond in Cannes bekroond met de Gouden Palm voor beste film van het festival. Alex van Warmerdam staat helaas met lege handen.

Na lyrische reacties van de internationale filmpers, blijkt ook de jury gevallen voor de charmes van La vie d'Adèle, een coming of age-film over de liefde tussen twee jonge lesbiennes. 'De Tunesische regisseur Abdellatif Kechiche (Black Venus) was al geen onbekende, maar met deze film heeft hij zich in het rijtje geschaard van de belangrijkste onafhankelijke filmmakers van het moment', schreven we vanmiddag al.

Borgman van Alex van Warmerdam, de eerste Nederlandse inzending in het hoofdprogramma in 38 jaar, heeft, niet geheel onverwacht, geen prijzen kunnen pakken. Ook La grande bellezza van Paolo Sorrentino en Behind the Candelabra van Steven Soderbergh vielen buiten de boot.  

De jury, dit jaar onder leiding van Steven Spielberg, bekroonde Coens-film Inside Llewyn Davis met de Grand Prix (vaak gezien als 'de tweede plek'). De jury-prijs (plek 3) was een prooi voor het Japanse Like Father, Like Son van Hirokazu Koreeda.  

De prijs voor beste regie ging verrassend naar Mexicaan Amat Escalante, regisseur van het na dag 1 al snel weer vergeten Heli. Acteursprijzen waren er voor Française Bérénice Bejo, te zien in Le passé, het Franse debuut van Iraniër Asghar Farhadi (A Separation), en de oude Amerikaan Bruce Dern (Nebraska).

Ook Ilo Ilo van Anthony Chen (beste camerawerk) en A Touch of Sin van Jia Zhangke (beste scenario) vielen in de prijzen.

Lees ook onze eerdere Cannes-updates: Jong en mooi, Hollands glorie, Dure pakken en De spanning stijgt. Joeri Pruys deed ter plekke verslag vanuit lowbudget-perspectief in de serie Où est le McDonalds? Lees hier zijn #1, #2, #3 en #4.

Lees verder

Reacties

Laatste artikel1 day 2 uur geleden