
Slow West
- Regie
- John Maclean
- Met
- Ben Mendelsohn, Kodi Smit-McPhee, Michael Fassbender
- Duur
- 84 min.
- Jaar
- 2015
- Taal
- Engels
‘Michael Fassbender gidst je door het Wilde Westen nieuwe stijl, waar naast kogels ook de droge grappen je om de oren vliegen’
Michael Fassbender speelt een charismatische premiejager in deze buddy western vol zwarte humor, het regiedebuut van de Schotse muzikant John Maclean. Winnaar van de Grote Juryprijs van het Sundance Film Festival.
Kodi Smit-McPhee speelt de zestienjarige Jay Cavendish, die eind 19e eeuw van de Schotse Hooglanden naar Colorado reist, op zoek naar de jonge vrouw Rose Ross op wie hij verliefd is. De naïeve en onvoorbereide Jay valt bijna ten prooi aan lokale barbarij maar wordt gered door Silas Selleck (Michael Fassbender), die zijn gids en beschermer wordt. Wat Jay niet weet is dat een prijs op Roses hoofd is gezet, en zijn sluwe metgezel Silas de premiejager is. Jays goedmoedige onschuld staat recht tegenover Silas’ norse, geharde cynisme.
Vanuit het perspectief van een buitenstaander onderzoekt debuterend regisseur John Maclean ook het gevoel van ontheemding dat leeft onder de verschillende bevolkingsgroepen, of ze nu autochtoon of immigrant zijn. Slow West is vormgegeven als een soort Coen-achtige mix van zwarte humor en geweld, opgenomen in het ruige Nieuw-Zeeland.
De prachtig gefotografeerde vergezichten zijn van de hand van cameraman Robbie Ryan, die eerder Andrea Arnolds Wuthering Heights van een onwerkelijke sfeer voorzag.
// </![cdata[>
‘'Ik was erbij toen de western stierf', aldus Steven Spielberg, die opgroeide met John Wayne en The Lone Ranger, maar nu alleen nog superhelden om zich heen ziet. De western - lange tijd het belangrijkste genre van Hollywood - heet dood te zijn nadat midden jaren zestig (Vietnam stond in brand) de vereenvoudigde strijd tussen cowboy en indiaan het grote publiek plotseling niet meer kon bekoren. Maar waar Spielberg in de western een opgeknoopt lijk ziet, zien wij juist een ontsnapte prairiewolf die vrij is om te gaan en staan waar hij wil; wie tegenwoordig een western maakt doet dat niet omdat er ergens een lopende band staat te draaien. Zonder de teloorgang van de succeswestern geen Django 2.0, geen There Will Be Blood, geen No Country for Old Men en geen Slow West (deze week nieuw, met Michael Fassbender ♥). De western schiet minder vaak, maar raak.’