Neighbouring Sounds

Meanderend langs bewoners van een gegoede middenklassestraat in Recife toont dit zelfverzekerde debuut de voorkant en keerzijde van de Brazilian Dream.

Credits

  • Regie
    Kleber Mendonça Filho
    , 2012
    met
    Irma Brown
    Sebastião Formiga
    Gustavo Jahn
    Land
    Brazilië
    taal
    Portugees
    duur
    131 min.

Neighbouring Sounds portretteert een typisch Braziliaanse middenklasse buurt in Recife, gekenmerkt door een architectonische mengelmoes en bijna geheel in het bezit van één rijke familie. Binnen is het veilig en leven de rijken samen met hun werksters. Buiten op straat moeten zij terrein afstaan aan de minder bedeelden in de samenleving. Ondanks de ogenschijnlijke rust zijn er steeds meer spanningen tussen de personages. Wanneer privé beveiliger Clodoaldo de buurt gegarandeerde veiligheid in de nacht wil aanbieden, neemt de film een nieuwe wending.

In zijn speelfilmdebuut schetst regisseur Kleber Mendonça Filho een claustrofobische microkosmos, waarin het gebrek aan privacy, maar vooral de tegenstelling tussen arm en rijk het leven van de mensen beheersen. Hij doet dat vooral met geluid: onophoudelijk geblaf van honden, dreunende stereo's en televisies, zoemende stofzuigers , draaiende wasmachines – er is geen moment van stilte of rust. Het gevoel van onveiligheid komt niet van buiten, het komt uit de mensen zelf. Filho slaagt er wonderwel in, geholpen door een uitstekende cast, dit gevoel over te brengen. Het leverde hem de FIPRESCI-Prijs op bij het International Film Festival Rotterdam 2012.

Recensie van de Filmkrant
Burenruzie in Brazilië

Wat doe je als de hond van de buren je 's nachts uit je slaap houdt? Klagen bij de buren, een slaappil nemen of toch maar de politie bellen? Kleber Mendonça Filho gebruikt deze overbekende situatie niet als een opmaat voor een film à la Frans Bromet. Burengerucht staat voor hem symbool voor de onrust die groeiende welvaart met zich meebrengt.

Zijn vaderland Brazilië was niet al te lang geleden een land dat gebukt ging onder armoede. Nu zijn er steeds meer Brazilianen die iets te verliezen hebben. Schichtig kijkt de nieuwe middenklasse om zich heen: word ik niet beroofd? In de Braziliaanse straten heeft de samba plaatsgemaakt voor achterdocht.

Neighbouring Sounds start met een verdwenen autoradio. Wie is de dief? Een sloeber die niet mee kan komen met de nieuwe tijden? De niet deugende zoon van een nieuwe rijke? Is het toeval dat dit incident plaatsvindt net op het moment dat een groep mannen zich aanbiedt als beveiliger?

Neighbouring Sounds is rijk aan personages. Wat hen drijft komen we niet te weten. Precies zoals wij, moderne westerlingen, weinig weten over onze buren. Meer dan wat hondengeblaf krijgen we niet mee. Het is deze onwetendheid die de angst voor de ander voedt en vage geluiden uitvergroot tot een hels kabaal. Ontroerend is Neighbouring Sounds niet te noemen. Conceptueel staat de film als een huis.

Jeroen Stout